Pompoenmuffin

PompoenmuffinsGeen mooie foto, technisch niet haalbaar, want had ik 15 seconden later een foto getrokken dan waren ze al ingezakt. Iemand een idee hoe dit komt? Iedereen die ze bakt heeft hetzelfde aan de hand, ik heb nu eens geprobeerd om ze niet uit de oven te halen maar ze daar af te laten koelen en dat is het ook niet.
Aan de smaak doet het niks, gelukkig want ze zijn zalig, ik kan de smaak eigenlijk niet precies omschrijven, ik probeer even met warm, kerstmis, kruidig maar niet té, huislijk, uniek maar niet te speciaal en helemaal zelfgebakken.

Het recept spreekt van gekookt pompoenvruchtvlees maar ik ga met pompoenen anders te werk. Van de overschot maak ik tegelijkertijd soep.
Ik snijd de pompoen in vier, snij er dan 200 gram af, en pak de 5 pompoenstukken in met aluminiumfolie, de stukken pompoen waar je soep van wil maken daar doe je een klontje boter én zeezout in voor het dichtvouwen. Je zet de 5 pakketjes in een hete oven, na 20 minuten test je of het vruchtvlees van de pompoen voor de muffins al gaar is, de grotere stukken hebben tot een uur nodig.
Nu heb je gaar vruchtvlees dat je zo uit de schil lepelt, véél makkelijker dan schillen en in stukken hakken.
Voor de soep voeg je hete (kippen)bouillon toe, mixen en klaar. De lekkerste pompoensoep.

Nodig voor ongeveer 10 stuks:
150 g pompoenvruchtvlees
3 eieren
1 snuifje zout
150 g suiker
150 g boter
50 g bloem
1 1/2 koffielepel bakpoeder
1 koffielepel nootmuskaat (ik vond dit nogal veel dus gebruikte maar de helft en dan proef je het eigelijk niet, maar dat vond ik eigenlijk wel oké)

Kook het pompoenvruchtvlees gaar en pureer het. (Of doe het in de oven en schep het later uit de schil)
Scheid de dooiers van de eiwitten en klop de eiwitten met een snuifje zout zeer stevig op.
Roer de eierdooiers met de suiker tot een lichtgele, luchtige massa.
Meng de bloem met het bakpoeder.
Schep de bloem en de pompoenpuree voorzichtig door de eierdooiers en breng op smaak met de nootmuskaat.
Laat de boter smelten en giet ze bij het pompoendeeg.
Schep er dan de eiwitten door en verdeel over bakvormpjes.
Plaats ze 25 minuten in een voorverwarmde oven van 180° tot ze goudgeel zijn én een breipriem er heet en droog uit komt.